Wat is Dry Needling?

Onder een myofasciaal pijnsyndroom verstaat men klachten in het houdings- en bewegingsapparaat die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints.  Zo’n triggerpoint is een drukpijnlijke verharding in de spier (ter grootte van een tarwekorrel) die bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten kan veroorzaken. Dit gaat gepaard met een specifiek uitstralingsgebied en karakteristieke uitstralingspijn.Tevens kan de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints leiden tot vegetatieve reacties (zweten, rillerig, duizeligheid, koude handen etc)..a

Dry needling

Wat doet de fysiotherapeut?

De myofasciale triggerpoints kunnen zowel manueel als met de techniek Dry Needling geïnactiveerd worden.  De strakke spierstrengen en verhardingen die verantwoordelijk zijn voor de pijn en toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn neemt hierdoor af en de spier krijgt zijn normale lengte en kracht terug, zodat de spier weer klachtenvrij kan functioneren.

Dry Needling wordt uitgevoerd met behulp van een zeer dunne, steriele naald. Het is een naaldtechniek gebaseerd op westerse neuroanatomische en fysiologische principes, en berust niet op het energieconcept zoals bij klassieke acupuntuur. Dry Needling wordt toegepast als onderdeel van de therapie, vaak in combinatie met massage, thermo- en manuele therapie.s

Voor onze praktijkfolder over Dry Needling klikt u hier.

Kenmerken van Myofasciale triggerpoints

• Drukpijnlijke punten in de spier
  • Bewegingsbeperking en/of stijfheid in de spier
  • Gewrichtspijn en krachtsverlies
  • Pijnklachten in karakteristiek uitstralingsgebied
  • Op den duur kunnen vegetatieve reacties ontstaan (zweten, duizelig, rillerig etc).

Kenmerken van Myofasciale triggerpoints

• Acute (verkeerde beweging, ongeluk) of chronisch (langdurig verkeerde houding) en overbelasting.
  • Langdurige immobiliteit, bv door gips.
  • Bij sporters door overbelasting.
  • Bij aandoeningen van andere structuren (zoals hernia, meniscuslaesie)
  • Psychologische factoren zoals stress, vermoeidheid, onrust, depressie.
  • Structurele afwijkingen (zoals beenlengteverschil, voetafwijkingen).