Wat is Dry needling?

Onder een myofasciaal pijnsyndroom verstaat men klachten in het houdings- en bewegingsapparaat die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van myofsciale triggerpoints.  Zo’n triggerpoint is een drukpijnlijke verharding in de spier (ter grootte van een tarwekorrel) die bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten kan veroorzaken. Dit gaat gepaard met een specifiek uitstralingsgebied en karakteristieke uitstralingspijn.Tevens kan de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints leiden tot vegetatieve reacties (zweten, rillerig, duizeligheid, koude handen etc)..

Wat doet de fysiotherapeut?

De myofaciale triggerpoints kunnen zowel manueel als met de techniek dry needling geïnactiveerd worden zodat de strakke spierstrengen en verhardingen die verantwoordelijk zijn voor de pijn en toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn neemt hierdoor af en de spier krijgt zijn normale lengte en kracht terug zodat de spier weer klachtenvrij kan functioneren.

Dry needling van triggerpoints betekent dat de behandeling uitgevoerd wordt met behulp van een zeer dunne, steriele naald. Het is een naaldtechniek gebaseerd op westerse neuroanatomische en fysiologische principes en berust niet op het energie concept zals bij klassieke acupuntuur. Dry needle wordt toegepast als onderdeel van de therapie, vaak in combinatie met massage, thermo- en manuele therapie.

Kenmerken van myofasciale triggerpoints:

• Drukpijnlijke punten in de spier
  • Bewegingsbeperking en/of stijfheid in de spier
  • Gewrichtspijn en krachtsverlies
  • Pijnklachten in karakteristiek uitstralingsgebied
  • Op den duur kunnen vegetatieve reacties ontstaan (zweten, duizelig, rillerig etc).

Myofasciale Triggerpoints kunnen ontstaan door:

• Acute (verkeerde beweging, ongeluk) of chronisch (langdurig verkeerde houding) en overbelasting.
  • Langdurige immobiliteit, bv door gips.
  • Bij sporters door overbelasting.
  • Bij aandoeningen van andere structuren (zoals hernia, meniscuslaesie)
  • Psychologische factoren zoals stress, vermoeidheid, onrust, depressie.
  • Structurele afwijkingen (zoals beenlengteverschil, voetafwijkingen).

Wordt het vergoed?

Fysiotherapie wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Heel veel Nederlanders hebben dan ook een aanvullend pakket afgesloten voor fysiotherapie. Er zijn ook mensen die de kosten voor fysiotherapie zelf betalen.

Klik hier voor meer informatie, die u hierbij kan helpen.
Voor meer informatie over fysiotherapie, vergoedingen en gerelateerde informatie kunt u ook terecht op de site www.defysiotherapeut.com

Heeft u vragen? Neem gerust contact op