Spierpijn na Crossfit? Bevorder je herstel met een sportmassage!

Doe je Crossfit, dan weet je wat spierpijn is! Na een zware training met back squats, wall balls en lunge steps weet je twee dingen zeker: goed voor benen en de buns, maar morgen kom je de trap niet af. Als je pech hebt, kan spierpijn soms wel drie dagen aanhouden. Wist je dat je met een sportmassage je herstel kunt bevorderen?

Niet alleen na een intensieve training kun je spierpijn krijgen. Ook een drukke baan of een pittige studie kan zich uiten in lichamelijke ongemakken, zoals rugpijn of een stijve nek. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Dit doe je door goed voor je lichaam te zorgen. Behalve goed eten, slapen en op tijd je rust te nemen is er nog iets wat je kunt doen om je herstel te bevorderen en de kans om (terug te vallen in) een blessure of klacht te verkleinen: laat je spieren onder handen nemen door een ervaren sportmasseur!

Sportmassage: wat is het?

Sportmassage is gericht op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Door het masseren van de spieren zullen deze sneller herstellen en meer ontspannen aanvoelen. Bovendien zorgt een sportmassage voor een snellere afvoer van afvalstoffen in de spieren. Het gevolg: een sneller herstel van de spieren en van het lichaam. Ook werk- en stressgerelateerde klachten kunnen goed met sportmassage worden behandeld.

Sportmassage: cupping-therapie

Een van de massagetechnieken die Fysiocare bij sportmassage gebruikt, is cupping-therapie. Meer dan 3.000 jaar geleden maakten de Grieken, Egyptenaren en Chinezen al gebruik van een vorm van cupping.

In Nederland kennen we dry-cupping. Hierbij wordt gebruikgemaakt van plastic cups die op de huid worden aangebracht. Bij aanvang van een cupping sessie wordt massageolie op de huid aangebracht, zodat de fysiotherapeut met de cup over het huidgebied waar zich de klacht bevindt, kan schuiven en glijden.

Betere doorbloeding door cupping

Door de vacuüm zuigende werking op de huid ontstaat een onderdruk waardoor het bindweefsel wordt gelift en intens gemasseerd. Cupping zorgt daarnaast voor een betere doorbloeding van de huid. Giftige stoffen worden afgevoerd. Bovendien heeft cupping een pijn- en ontstekingsremmend effect en worden verklevingen en stijf bindweefsel verzacht.

Sneller herstellen met cupping

Verschillende onderzoeken onderstrepen de gunstige effecten van cupping-therapie bij mensen met chronische pijnaandoeningen zoals nek-, hoofd- of lage rugpijn. Daarnaast zorgt cupping bij zowel recreatieve sporters als topsporters voor een sneller herstel na een intensieve training.

Heb je een blessure of klacht en wil je die onder begeleiding op de box laten behandelen? Of is sportmassage een onderdeel van je trainingsschema? Maak dan een afspraak bij Samir! Samir werkt iedere dinsdagavond op afspraak bij Crossfit Arnhem. Een behandeling van 30 minuten kost €25,-. Houd er wel rekening mee dat deze kosten niet worden vergoed vanuit je zorgverzekering.

Blog: Hoe Crossfitproof ben jij?