Update 5 m.b.t. Coronavirus – 25 maart: bericht voor onze patienten fysiotherapie

TOT ONZE SPIJT MOGEN WIJ SINDS 23 MAART ONZE PATIENTEN NOG SLECHTS OP AFSTAND BEHANDELEN.

Door middel van een telefonische afspraak of een videoconsult kunnen wij momenteel met u overleggen, informatie en adviezen geven, u steunen, oefenprogramma’s maken en/of samen oefenen.

Neemt u bij behoefte aan een van de bovengenoemde mogelijkheden contact op met onze praktijk.

We zijn voorlopig op werkdagen telefonisch te bereiken van 09.00 uur tot 15.00 uur:  026-3333009.

U kunt ons ook mailen via: INFO@FYSIOCAREOOSTERBEEK.NL

Team Fysiocare Oosterbeek 

Update 4 mbt Coronavirus 24 maart – informatie voor onze patienten fysiotherapie

Tot onze spijt kunnen en mogen wij sinds 23 maart patienten nog slechts op afstand behandelen. Door middel van telefonische afspraken of een videoconsult kunnen wij met u overleggen, advies en steun geven, oefenprogramma’s voor u maken, overige informatie verstrekken en/of samen oefenen.

Neemt u bij behoefte aan een van de bovengenoemde mogelijkheden contact op met onze praktijk. Dit kan per telefoon (026-3333 009) of per mail (info@fysiocareoosterbeek.nl). We bespreken dan met u wat we voor u kunnen betekenen.

In de komende periode blijven wij telefonisch bereikbaar.

Update 3 m.b.t. Coronavirus 23 maart – informatie voor onze patienten fysiotherapie

Helaas zijn we genoodzaakt onze dienstverlening aan te passen. Wij volgen hierbij de richtlijn van het RIVM en onze beroepsvereniging.

De volgende groepen met een hoog risico (volgens het RIVM) mogen niet meer naar de praktijk komen:

  • Alle patiënten boven de 70 jaar.
  • Ook de patiënten boven de 18 jaar met een verhoogd risico, zoals´afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen, chronische hartaandoeningen, diabetes mellitus, ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie, verminderde weerstand tegen infecties door medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten, patiënten met een hivinfectie in overleg met de hiv-behandelaar.

Wanneer u ziekteverschijnselen heeft, bijvoorbeeld (neus)verkoudheid, hoesten, kuchen of niezen, keelpijn, loopneus, verhoging (= tot 38 graden) of koorts, kortademigheid, hoofdpijn, branderige ogen, moeheid, je ziek voelen, diarree, dan moet u niet naar de praktijk komen.

U kunt in de bovenstaande gevallen telefonisch contact met ons opnemen (telefoon 026 – 3333 009). Wij zullen waar mogelijk behandelingen telefonisch, met videoconsult of bij de patiënt aan huis geven. Dit gaat in overleg met uw therapeut.

Behoort u niet tot de bovenstaande groepen, dan kunt u in principe behandeld worden zoals gebruikelijk. Echter waar mogelijk zullen we proberen u op afstand te behandelen door middel van telefonisch consult of videoconsult. Dit gaat in overleg met uw therapeut.

We hopen op uw begrip en medewerking.

Update 2 m.b.t. Coronavirus 15 maart – informatie voor onze patienten fysiotherapie

In verband met de nieuwe richtlijnen m.b.t. het Coronavirus op 15 maart geven wij u hierbij belangrijke informatie. Om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan, hebben wij een aantal maatregelen genomen m.b.t. de hygiene. Tot nader order voeren wij de volgende maatregelen in:

  • Iedereen die lichte ziekteverschijnselen heeft, blijft thuis. Dit betreft zowel de fysiotherapeut als patiënt.
  • Iedere patiënt die naar onze praktijk komt, moet zowel bij het binnenkomen als het weer naar buiten gaan de handen wassen en drogen met papier. Dit kan in onze keuken, in het toilet in de hal of in de koffiekamer.
  • Bij de wisseling van patient (elk half uur) zal elke fysiotherapeut de deurkruk, de behandeltafel en de stoel in de behandelkamer schoonmaken met desinfecterende spray.

Wanneer u lichte ziekteverschijnselen heeft, verzoeken wij u dringend om niet naar de praktijk te komen.

Update 1 m.b.t. coronavirus 15 maart – bewegingsactiviteiten geannuleerd

In verband met de nieuwe besluiten en richtlijnen m.b.t. het Coronavirus hebben wij besloten dat alle fitness- en pilatesgroepen en de zwemgroepen met ingang van maandag 16 maart voorlopig worden geannuleerd. Wij proberen alle deelnemers hierover tijdig te bereiken;  onze excuses wanneer we u niet tijdig kunnen informeren. Met ingang van maandagochtend 16 maart hebben wij dagelijks een overleg over de stand van zaken, en bekijken wij hoe wij het beste op de situatie kunnen anticiperen. Indien van toepassing houden wij u hierover via de website op de hoogte.

Het spijt ons zeer dat wij dit besluit moeten nemen.

Tevens willen wij u vragen om niet naar de praktijk te komen en thuis te blijven, wanneer u lichte ziekteverschijnselen heeft.

Coronavirus

In verband met het Coronavirus volgen wij de aanwijzingen en richtlijnen die door het RIVM worden afgegeven. De meest recente richtlijn is van donderdag 12 maart 2020. Voor de meest recente informatie kunt u op de website van het RIVM kijken: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/12/nieuwe-maatregelen-tegen-verspreiding-coronavirus-in-nederland

Wanneer u milde klachten heeft, verzoeken wij u om thuis te blijven en ons te berichten dat u niet komt.

Voor alle patiënten gelden de volgende richtlijnen:

  • Was de handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Blijf thuis als u verkoudheidsklachten krijgt

Wat kun je als Crossfitter doen aan een schouderblessure?

Crossfit is fun, afwisselend, uitdagend en heel intens, want: gas erop! Maar soms kun je nét even teveel van je lichaam vragen en als je niet uitkijkt, een blessure oplopen. De meest voorkomende blessure onder Crossfitters is die aan de schouder (87%). Maar wat is nou de oorzaak van een schouderblessure? En nog belangrijker: wat kun je als Crossfitter doen om een schouderblessure te verhelpen of te voorkomen?

Op de duizend uur sporten, ervan uitgaande dat je vijf keer per week één uur traint, loop je elke een tot twee jaar een blessure op. Gemiddeld loopt een Crossfitter 3,1 blessures op. Voor het perspectief: bij Strongman training ligt het gemiddelde op 4,5 tot 6,1 blessures, bij weightlifting is dat 2,4 tot 3,3 blessures en bij American football maar liefst 9,6 blessures.

Blessures: oorzaak

Voor wie het nog niet weet: Crossfit is een intense combinatie van Olympisch gewichtheffen, powerliften, gymnastiek en cardio. Tijdens een WOD (Workout of the Day) maak je complexe bewegingen die veel mobiliteit, kracht en stabiliteit vereisen van je gewrichten. Het aanleren van deze bewegingen kost tijd.

Begin je net met Crossfit en heb je deze bewegingen nog nooit of al een tijdje niet meer gedaan, dan heb je een grotere kans om een blessure te ontwikkelen. Je lichaam en hersenen moeten wennen aan deze nieuwe manier van bewegen. Dit leidt tot compensatiegedrag, wat kan leiden tot bewegingsbeperkingen en soms pijnklachten.

Crossfit: schouderblessure

Dat juist de schouder het meest blessuregevoelig is, is niet zo gek. De schouderspieren zijn een erg belangrijke spiergroep die je bij heel veel (bovenhandse) bewegingen tijdens een WOD gebruikt. Denk maar aan pull ups, snatches, clean & jerks en overhead squats.

Om deze oefeningen goed uit te voeren, heb je een schouder nodig die goed in balans is. Wat wil zeggen: je schouder moet een beweging kunnen uitvoeren zonder dat omringende gewichten je schouder compenseren. Want juist dit zorgt voor pijnklachten.

Voorbeeld schouderblessure

Voor een goed werkende schouder is de manier waarop je schouderblad – het kommetje van je schoudergewricht – over je romp beweegt heel belangrijk. Kan je schouderblad in alle richtingen vrij bewegen, dan draait het kommetje helemaal omhoog zodat je schouderkop genoeg ruimte heeft om vrij te bewegen. Is dat niet het geval, dan loopt je schouderkop als het ware vast. Dit wordt ook wel schouder impingement genoemd. Dit uit zich vaak in pijn aan de voorkant van je schouder bij bovenhandse bewegingen. Meestal is de plek waar je de pijn voelt niet de plek waar het vandaan komt.

Schouderblessure verhelpen: discipline en rust

Wat kun je als Crossfitter doen om een schouderblessure te verhelpen? Discipline is het sleutelwoord. Dit betekent: rustig aan doen en niet te snel te veel gewicht willen tillen. Bouw voorzichtig weer op. Luister naar je lichaam en doe wat goed voelt. Door te luisteren naar je lichaam, leer je te doseren en veiliger te trainen. Voelt iets niet goed, doe dan een stapje terug totdat de beweging geen pijn meer doet en zet je ego in de parkeerstand.

Fysiotherapie voor Crossfitters

Behalve dat je zelf veel kunt doen om blessurevrij te blijven, is het ook aan te raden om hulp te zoeken. Hoe eerder je hulp inschakelt, hoe sneller je van je klachten af bent. Heel ver hoef je bij Crossfit Arnhem niet te zoeken voor hulp: elke woensdagochtend van 08:00 tot 14:00 uur en vrijdagmiddag van 12:30 tot 17:00 uur is fysiotherapeut Ron van den Berg van Fysiocare op de box om Crossfitters van hun klachten af te helpen. Zijn collega Samir Joosten is er op maandagavond van 17:00 tot 21:00 uur. Ook een afspraak maken? Neem dan contact op.

Sportmassage voor Crossfitters

Ook voor een ontspannen sportmassage kun je bij Fysiocare terecht. Maak hiervoor een afspraak bij Samir. Een behandeling van 30 minuten kost €31,-. Houd er wel rekening mee dat deze kosten niet worden vergoed vanuit je zorgverzekering.

Schouderblessure voorkomen: mobiliteit en stabiliteit

Helaas kun je een blessure nooit helemaal voorkomen. Wel kun je een hoop doen om zoveel mogelijk blessurevrij te blijven. Hiervoor zul je eerst moeten werken aan je mobiliteit, stabiliteit en de juiste technieken voordat je zware gewichten gaat lopen pompen. Ga je té snel té hard, dan gaat dat vroeg of laat zijn tol eisen.

Dit geldt ook voor een doorgewinterde Crossfitter. Het onderhouden van je mobiliteit en stabiliteit moet je altijd doen, het hele jaar door, wil je als Crossfitter blessurevrij blijven. Mobiliteit is meer dan een beetje rekken en strekken voor of na een training. Net als voor powerliften kun je ook voor mobiliteit een trainingsschema maken. Wil je meer weten over mobiliteit en stabiliteit of tips om mee te nemen in je trainingen? Neem dan contact op met Ron van den Berg van Fysiocare, zelf fanatiek Crossfitter en expert op het gebied van mobiliteit en schouderblessures.

Het is belangrijk om de tijd te nemen om van een blessure te herstellen, maar ook om aan je mobiliteit en stabiliteit te werken en je lichaam zorg en aandacht te geven. Zo blijf je ook op de lange termijn gezond en fit. Je hebt maar één lijf, wees er zuinig op!

Blog: Spierpijn na Crossfit? Bevorder je herstel met een sportmassage!